Fråga:
Är Raspberry Pi lämplig för kontinuerlig körning 24/7?
Beeblebrox
2012-06-15 06:01:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skulle vilja köra en huvudlös maskin för att utföra grundläggande automatisering och statistisk generering (t.ex. generera nätstatistik, ladda upp till pvoutput.org), liksom alla andra triviala batchjobb som kan komma fram.

Eftersom RaspPi har utformats främst som en inlärningsenhet, är det fortfarande en bra kandidat för 100% upptid? Jag är inte säker på om enhetens klassvänliga design lämpar sig för sådana operativa parametrar (dvs 'barnsäker' design = mer robust; är enheten byggd för att köras under en skollektion osv.).

I denna fråga antar jag att RaspPi är inrymt i ett fodral och ligger i en "säker" arbetsmiljö (dvs. inomhus).

-

21 okt 2012 : Det finns en användbar relaterad tråd här re: SD-kortets livslängd: Hur kan jag förlänga mitt SD-korts livslängd?

Jag har kört min som webserver i nästan sju veckor utan omstart, så hårdvaran kan fungera stabilt. Hur länge det kommer att vara är en annan sak, antar jag.
Jag fick en driftstid på 20 dagar innan jag stängde av för att byta strömkälla.
@SimonMandy vad var din strömkälla exakt och vilken funktion utförde Pi?
Vi har distribuerat hundratals Pi under de senaste 2+ åren för digitala skyltar. De körs mestadels 24/7, med regelbundna (oplanerade) strömavbrott. Vi hade cirka 5 enheter som återvände döda, inte helt säkra på varför de gick sönder, kan mycket väl bero på externa skadliga faktorer. Sammantaget är det en mycket stabil plattform. Beviljas, våra enheter skriver inte så ofta till SD.
Har kört 3 i ett par månader nu, en informationsradiator och en annan som kombinerad BT, Airplay och Squeezebox trådlös högtalare :-( saknas google cast) -: Inga problem hittills, som med 2 verkar det som så länge kraften är stabil styrelsen är solid.
Jag har en upptid på 451 dagar idag.
21 svar:
berry120
2012-06-15 18:52:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, absolut.

  • Ritar mycket lite kraft
  • Kan användas för ett antal serveruppgifter som innebär kontinuerlig drifttid, t.ex. . DHCP-server
  • Få människor verkar ha haft problem genom att köra dem på detta sätt (och tidens gång är nu definitivt vid en punkt där det är värt att notera)

Historiskt sett var det några negativa jag kunde tänka mig, jag lämnar dem här för referens:

  • SD-kort har begränsad livslängd
  • Du kan eventuellt hitta stabilitetsproblem med vissa drivrutiner
  • Begränsade resurser innebär att om det finns minnesläckage någonstans, eller en process som plötsligt äter mycket RAM, kommer det inte dröja länge innan prestanda sjunker och / eller omstart krävs.

Alla dessa punkter är nu (juni 2018) dock något svaga. Ett anständigt SD-kort i praktiken idag har inget problem om det inte är under mycket tung användning, nästan alla tidiga stabilitetsproblem med drivrutiner har strukits ut och 1 GB RAM är massor mer än originalet (originalkort hade 256 MB, och upp till hälften av det ätades av GPU: n.)

Jag skulle fortfarande inte använda den som en enhet som behövde vara uppe dygnet runt för någon form av kritisk drift, men då är det igen samma sak med alla datorer för konsumentkvalitet.

Om du använder SD-kortet bara för att starta upp det och kör från ett annat medium som en hårddisk eliminerar du SD-kortproblemet nästan helt.
@Reonarudo Ja, det här är sant men genom att göra det offrar du andra aspekter - systemet kommer sannolikt att vara bullrigare och dra mer kraft till exempel, såväl som att det blir dyrare i hårdvara. Kan eller inte spelar någon roll för varje användningsfall, men jag håller med om att det är värt att notera att det finns andra alternativ att få.
SD-slitage är förmodligen en mycket överdriven fråga i denna typ av användning. Människor har inga problem att skriva gigabyte data till ett kort varje vecka i flera år i en kamera, till exempel. Frågan antyder också att data skickas till en nättjänst, vilket betyder att det inte finns något behov av flyktigt lagringsutrymme annat än RAM och hela kortet kan tillbringa sitt normala liv skrivskyddat. Att ha en säkerhetskopia och byta ut kortet med ett nytt varannan år är också billigt.
Typisk serverprogramvara körs också rutinmässigt dygnet runt över hela världen och om du inte skapar minnes- / lagringsläckor så inträffar de praktiskt taget aldrig.
@XTL Jag håller med - men på billigare SD-kort som inte sprider skrivningarna ordentligt kommer de i allmänhet att dö relativt snabbt (i kameror eller någon annanstans!) Jag tror inte att nackdelarna överväger fördelarna alls (åtminstone för majoriteten av tiden), ville bara sätta dem där för att ge en balanserad synvinkel.
Jag kör en DreamPlug på en SanDisk microSD av god kvalitet med en extern RAID1-hölje monterad under / var (plus en swap-partition), så mSD är i princip skrivskyddad. Jag har haft den här installationen igång 24/7 i två år. En HD misslyckades förra veckan; microSD går fortfarande starkt. Bara ladda ner skrivintensiva operationer någon annanstans, så kommer dina SD-kort att vara i åldrar.
Jag kör ett schackspelprogram på en Pi, den har varit igång i 2 veckor non stop och hittills inga problem alls. Beviljas för det mesta det sitter i tomgång, och programmet laddas i minnet sedan start så SD-kortet borde inte ha använts under de senaste två veckorna. Jag har inte märkt några värmeproblem och det har inte misslyckats på något märkbart sätt.
Ett ordentligt SD-kort så här: http://www.bhphotovideo.com/c/product/1082349-REG/sandisk_sdsdxp_128g_a46_128gb_extreme_pro_uhs_i.html slits ut efter 100 TB skrivande. Det här är inte ett problem, bara om du använder något mycket billigt. Varje sandisk sd-kort använder slitnivellering sedan 2008 (om jag minns väl), och jag antar att andra topptillverkare också använder det.
@LeonardoMarques utom hårddiskar har en mycket kortare livslängd än SD-kort.
scruss
2012-07-26 01:43:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tycker att Pi är en mycket bra mikroserver så länge du förstår dess begränsningar. Medan flashminnet i teorin har ett begränsat liv, får du i praktiken flera år på det. Jag har kört ett liknande ARM-baserat kort som en hemserver i över tre år med / och / home på ett SD-kort, och det har inte klagat.

Det största problemet jag har med Pi är strömförsörjningen. Kör av en telefonladdare, den har inte kapacitet att rida genom mindre kraftfel. Jag har upptäckt att den startar om med en liten flimmer. Visst, det kommer tillbaka snabbt, men du måste antingen ta itu med detta med en bättre reglerad strömförsörjning eller utforma dina uppgifter så att de kan starta om från där de avbröts vid omstart.

Uppdatering 2013-12-23: Kortet på den ARM-baserade hemservern på kortet kan äntligen ha gått ut efter den 24 timmars blackout som vi hade här på grund av en isstorm. Detta är en enda anekdotisk rapport och bör tas som den är.

Effektfel kan vara mindre problem om du ansluter den till en UPS. Det är min lösning för nätverksbrytare och router som körs på ett liknande kort.
Ja, min har kört av en UPS sedan ungefär dagen efter att jag skrev den kommentaren och har drifttider att matcha ...
Bara för att klargöra (för att se till att jag läser det korrekt), med "drifttider för att matcha" menar du drifttider på månader, ja?
Ja. Jag har märkt att min långvariga maskin sakta fyller på kortet. Jag misstänker loggning.
Dina flimrande problem kan bero på att telefonladdaren inte kan ge 1.2 A som Raspberry Pi behöver.
Nej, det är bra om det har en stabil nätanslutning. Med de galna ledningsdragningarna vi har i Toronto är det ett problem som bara en UPS kan lösa. Min Raspberry Pi drar cirka 850 mA; 1.2 A är lite tung.
För en Pi fungerar ett batteripaket som vanligtvis används för att ge din telefon lite extra juice en perfekt UPS för din Pi, och den kan köras på den i timmar.
+1 för USB-batteripaket som fungerar som en UPS, bevittnat att arbeta i 18 månader. Jag hittade nyligen en med solpaneler för bonusladdning.
@MaxthonChan Jag upplever omstart när el tappar med mitt batteripaket. Kan du berätta vilket batteri du använder och om det har liknande problem eller inte? tack
@Davita Jag använde en gettolösning, monterade en själv.
Harry
2013-03-05 16:54:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har kört mina i ungefär 3 månader utan att stanna som en webbserver för www.sm0vpo.com där det finns cirka 10 000 elektroniska PDF-filer och cirka 250 elektroniska projekt som jag har fullständigt dokumenterat med PCB poil patters i ZIP och GIF-formulär.

Jag har cirka 3 000 000 träffar per år så min lilla RPi kommer att ha sett cirka 700 000 träffar samt uppleva både tung och lätt trafik.

Jag har RPi igång " barfota "(inget tangentbord, bildskärm eller mus) utan externa USB-anslutningar. De enda anslutningarna är SD-kort (SanDisk EXTREME 8GB @ 33Mb / s). Jag resonerade att tangentbordet, musen och minnepinnen skulle kunna brinna lika mycket som RPi.

RPi har aldrig en gång kraschat, är lite varm och jag anser att den är 100% pålitlig. En MS Windoze-XP-maskin som kör samma trafik måste startas om ungefär varannan månad i genomsnitt med en lägre trafiktäthet. RPI är också snabbare än 2,66 GHz HP-datorn men jag tror att detta är en funktion av det olika operativsystemet (min RPi kör LINUX - debian).

Om du vill ha mer information kan jag skicka dig bilder, men för tillfället och som nybörjare kan jag inte komma åt nätloggar i lighthttpd-servern. Om du har några kommandosekvenser som jag kan gå in i min SSH-terminal är du mer än välkommen att dela all information (och mjukvara) jag har.

FYI - Min RPi är dold bakom en IP-Cop (LINUX ) hårdvara-dedikerad brandvägg, men jag hoppas att jag en dag ska kunna ändra det ATX-kortet för en dedikerad RPi-server / brandvägg. Jag saknar bara en komponent - tid.

"barfota" ... huvudlös kanske?
"barfota" ... kommando kanske?
Hur går det efter tre år till? (publicerat 3/2013, nu är det 4/2016) Eftersom du tränar lagring och IO, var det något fel sedan ditt ursprungliga inlägg?
@Harry Är din maskin fortfarande "sparkar"?
Brian Dorey
2012-10-09 02:01:06 UTC
view on stackexchange narkive permalink

För min egen erfarenhet har jag haft min RaspPi igång sedan juni 24/7 och loggade data från mitt solsystem och har inte haft några problem. Jag använder en DC-DC-omvandlare för ström via 12V-solsystemet och monterade en kylfläkt på lådan men det har inte fått tillräckligt varmt för att sätta på ännu.

Jag skriver inte till SD-kortet så det kommer förhoppningsvis inte att misslyckas, det laddas bara upp till en fjärrserver var 60: e sekund.

Styrelsen verkar springa väldigt cool och använder mycket lite kraft.

Det var 4 månaders kontinuerlig drift 24/7, och (smart) utan att skriva till SD-kortet. Nu har det gått nästan 4 år sedan du ursprungligen publicerade det här svaret, löpte det betydligt längre efter ditt inlägg? (Jag vill fråga "vilket solsystem du bor i" men ibland slår humor tillbaka.)
@BrianDorey Slå upp https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_System :) Jag tror att vi alla delar samma solsystem. Jag fick en humring efter att ha läst det.
Enligt https://spaceplace.nasa.gov/other-solar-systems/en/ finns det bara en som heter "vårt solsystem". Inte säker på varför det inte är "Solsystemet" då.
bardiir
2012-06-15 09:11:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Eftersom de flesta datorer inte är lämpliga för 24/7 operationer på grund av sina rörliga delar, borde RPi inte ha några problem.

Om en maskin misslyckas är det oftast på grund av att hårddisken inte fungerar eller vissa fans som misslyckas eftersom de är benägna att bära.

Det enda som kan uppleva slitage på ett RPi är SD-kortet så att du kanske vill att din installation ska få så mycket av skrivoperationerna till RAM eller på en annan enhet som kan hantera skrivningar lite längre. Något som en usb-ansluten serverhårddisk som är utformad för att fungera 24/7

`inte lämpligt för 24/7 operationer på grund av deras rörliga delar` - Du menar hårddisken (fläktfel är inte en showstopp!) - den enda rörliga delen på en dator - Du kan köra en hårddisk i 5 år utan att stänga av och det kommer att tigga i ytterligare 5 år! Datorer kan köras dygnet runt, inga problem - det är vad de är avsedda för. Servrar är gjorda för att köra på 100% CPU under heta förhållanden - om det behövs. Det är därför servrar är dyrare. SD-kort rör sig inte och de är värre än hårddiskar - så ditt svar är skräp. Kan inte tro att du har röster. -1 från mig (vilseledande och icke-faktiskt svar) Servernivå hårddisk ???
Jag skulle vilja se den stationära maskinen utan att en pågående fläkt pågår medan du använder den. Det är sant att de flesta av de nyare maskinerna bara kommer att frysa ner och krascha när CPU-temasensorn sparkar in, men vissa äldre maskiner gick faktiskt bara rökiga när detta händer. Så det är visst ett stopp. Och en hårddisk för konsumenter är inte nödvändigtvis också lämpad för 24/7 drift (t.ex. gröna serier från Western Digital) medan vissa är (t.ex. den nya röda serien)
Jag har en NAS med två Seagate konsumentenheter som är på 24/7 samt min bärbara dator som också är på 24/7. Mina två datorer på jobbet är också dygnet runt. Datorer behöver inte vila, det är en myt. Diskenheter slits gradvis ut och vissa misslyckas i förtid, eftersom vissa tillverkningar är bättre än andra (dvs. allt är gjort till en tolerans och inte identiskt). Det är allt som finns att säga egentligen.
GeertVc
2014-03-21 22:38:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag ville också veta mer om Raspberry Pi 24/7-funktioner. Därför installerade jag appen "stress" (sudo apt-get install stress), som kan ladda processorn hela 100% hela tiden.
Det bästa med "stress" är att den prioriterar andra körningsprocesser, "fyller" det bara gapet tills CPU: n laddas hela 100%.

Jag körde testet för ett tag sedan i 275 (!!!) dagar, utan några problem. Inga omstarter, inga kraschar, ingen överhettning, nej ... ingenting (jag justerade inte Raspberry Pi, jag använde den som den är, så ingen överklockning och så vidare ...).

Baserat efter vad jag har upplevt är jag ganska säker på att Raspberry Pi är mer än robust nog för att överleva 24/7 situationer under mycket, mycket lång tid. Jag överväger till och med att använda den för mitt hemautomationssystem ...

Bra förstahandsinfo, tack för att du delar! Vad hände dag 276? :)
Det blåste isär ...: PNope, allvarligt, vi hade en strömavbrott (på grund av underhåll på elnätet) och på grund av detta var jag tvungen att avbryta mitt test, men var säker, det är fortfarande igång! :-)
Hur som helst, fantastiskt. :)
Qba-th'Intrepid
2012-10-20 23:01:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om du vill att ditt SD-kort ska vara längre har jag två råd till dig:

  • Se till att du inte har för många skrivcykler, dvs. stäng av loggning, kör inte en Bitcoin-nod etc.
  • Köp ett bra varumärke (ocz / kingston / a-data och andra populära är bra, bara inte kinesiska no-names)

När jag inte följde de två som nämns ovan dödade mina minneskort på Debian-maskiner utan några veckor

Olika SD-korttekniker nämns också [här] (http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/169/how-can-i-extend-the-life-of-my-sd-card).
Martin O'Hanlon
2012-10-02 18:02:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag kan bara erbjuda en vy baserat på min erfarenhet. Jag använder två hallon-pi som miniservrar och stänger aldrig av dem. Min första Pi är nu över 4 månader gammal och har antagligen varit 'av' i mindre än några timmar under hela den tiden. Jag använder den ganska tungt som en iPlayer-nedladdnings- och podcast-värd, vilket gör en rimlig mängd läsningar och skrivningar av SD-kortet.

Den sitter bakom min tv i kartongen den kom in (med ett par av hål som klipps för kablarna), blir aldrig varm och verkar fungera kontinuerligt.

Jag har varit tvungen att bygga om den två gånger, en gång för att jag ville flytta från Squeeze till Raspbian och en gång för att jag bråkade OS röra om.

Clement
2012-11-15 04:28:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Några saker att tänka på när du utformar ditt projekt:

  • Beroende på din användning av RaspberryPi spiking är det SoC till nästan 100% användning kan göra det ganska varmt, och jag rekommenderar att du lägger till en kylfläns , som jag har gjort, med kanske en liten 5-volts fläkt för att hålla sakerna svala (jag har fått min kylfläns från en gammal säkerhets-DVR)
  • SD-kortets prestanda och slitage, jag vet att detta har berörts på redan men jag rekommenderar starkt att du inte billigar ut den här delen av installationen. T.ex. gå med ett högklassigt kort för snabbläsning av & skrivhastigheter och längre tid innan det blir nödvändigt att byta ut kortet; detta ökar naturligtvis också din RaspberryPis hastighet och kan vara användbar om du planerar att göra mycket med data. Mer information Här; D
  • En annan punkt att notera är strömförbrukning och strömförsörjning. Som du förmodligen vet ganska bra bör RaspberryPi drivas vid 5v och minst 700mAs, och du här ett annat område där billig ut kan leda till några obehagliga resultat ... Så kanske att gå med en ganska strikt reglerad 5v strömförsörjning (för att förhindra brownouts vilket kan få din Pi att starta om) levererar cirka 1 amp.
  • Min fjärde punkt är att du också bör se till att du har en stabil plats för att säkra Pi från allt som kan orsaka skada;) (de är ganska svåra att få tag på haha)

Hopp som hjälper dig att para sig!

Bert Haverkamp
2012-12-24 13:08:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Bara för att ringa in med en datapunkt:

Jag har använt mitt hallon som datalogger för mina solpaneler. Det skrev till en loggfil på SD-kortet varje minut. Jag har nu haft ett hårt fel på SD-kortet för andra gången. Varje gång varade kortet ungefär en månad. Korten var båda Kingston SDC4 / 4GB-kort. Så SDcard-slitage är riktigt!

Åh wow, det här är precis vad jag hoppas kunna använda min Pi till! Jag kan behöva titta på att spara loggfilerna någon annanstans (dropbox kanske?). Jag hoppas kunna använda sma-bluetooth men har inte haft * någon * tur hittills med bluetooth-donglar. Tack för uppdateringen.
Jag har blandat runt några GB data dagligen de senaste månaderna nu. Är du säker på att din överklockning / strömförsörjning inte skruvade upp något? (Sandisk ultra 16 GB klass 10 microSDHC)
Guy
2012-07-26 21:52:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, jag skulle säga att det är mycket lämpligt. Var bara medveten om eventuella problem med flashminnesslitage (mycket överdriven i min erfarenhet) och kraft från en enkel DC UPS, något liknande det här http://www.ebay.co.uk/itm/PicoUPS-120-DC -micro-UPS-Car-PC-batteri-backup-system- / 400207898153

chirale
2012-10-20 16:39:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min RaspberryPi Model-B drifttid på Raspbian med Samba (extern driven USB-enhet ansluten, konfigurationsdetaljer här), några grundläggande perl-skript som körs på apache, rtorrent och ibland omxplayer är:

  11:19:49 upp till 10 dagar, 2:30, 2 användare, belastningsmedelvärde: 0,21, 0,21, 0,12  

Det är bara tio dagar eftersom det var en blackout i mitt grannskap. Jag startar inte Raspian-skrivbordet (startx) eftersom tty är bra för mina ändamål. Jag betonar det verkligen en gång när jag försöker köra php på apache som ett test (undvik php här). Jag använder en Samsung Galaxy-nätadapter och allt är bra, jag köpte den i sommar och det värmer knappt det genomskinliga plastfodralet som jag använder för att skydda det från damm.

Carl
2013-02-01 01:32:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har upptäckt att Ethernet med min huvudlösa enhet tenderar att tappa efter några veckor och behöver startas om. Jag har funnit det användbart att antingen

  • Schemalägga ett cron-jobb för att starta om varje natt när inget viktigt händer, eller
  • Använd en uttagstimer för att göra en hård starta om (dra ström i 1 minut och sedan åter ström)

Hokey men det fungerar och täcker förmodligen många oförutsedda problem

Jag bör notera att särskilt om du gör några skrivningar till SD-kortet, bör du se till att göra en mjuk omstart eftersom det är möjligt för en hård omstart för att skada filsystemet när du är klar under en skrivning (hände mig en gång)
Android OS gör en mjuk omstart en gång i veckan mitt på natten också. Så kanske inte så hokey om stora tillverkare gör det. Jag håller med om att det inte borde behöva det.
Eric Hewett
2012-07-30 13:38:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har haft en RaspberryPi igång kontinuerligt i drygt två veckor. Det går väldigt coolt. Som en kontrast har jag en Dreamplug bredvid den. Kylflänsen var en gång för varm att röra vid. Det körde samma program men har överhettat och dog i helgen.

Harry
2013-03-05 17:02:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

... och på en helt annan anteckning kommer min RPi snart att köras från ett 6v (plus 5v regulator) motorcykelbatteri laddat av en solpanel och vindkraftverk.

Tillförlitligheten hos andra maskiner begränsas av de högre makterna de äter. 3W (24/7) för RPi är lätt att generera. Ytterligare en anledning till att välja RPi för en tillförlitlig lösning.

En 40-watts solpanel i 10% användning (typiskt europeiskt klimat) och en 50-Watt turbin kommer att leverera 200% av RPis krav. 50A / H lagring kommer att hålla RPi igång i cirka 4 dagar (regn och ingen vind :-).

/ Harry

Fick du upp det - och vad var resultatet i praktiken?
Brian
2015-10-04 19:26:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Eftersom oro över långsiktig SD-korttillförlitlighet ofta nämns (och är ett giltigt problem, särskilt för SD-kort av låg kvalitet), finns det en annan metod: initramfs (eller initrd).

Detta kräver lite mer smutsigt arbete, men i huvudsak måste du bygga om en kärna med dina egna initramfs (eller bygga en initrd separat). Initramfs innehåller allt du behöver för att köra din applikation. Eftersom Raspberry Pi 2 har 1 GB RAM, finns det gott om plats för de flesta applikationer som gör "grundläggande automatisering och statistisk generation". Naturligtvis, om du behöver någon större applikation, som X eller Mathematica, är alla spel avstängda (men 1 GB kan fortfarande hantera många saker).

Naturligtvis används SD-kortet fortfarande - men det skulle endast användas vid starttid. I själva verket skulle Linux aldrig behöva använda det alls, bara startladdaren.

Om du vill hålla initramfs mycket små är en vanlig metod att använda en GNU-ersättning, som upptagen låda.

Det finns massor av information om båda initramfs / busybox där ute, och det är inte Raspberry Pi-specifikt.

Först har du hoppat över några viktiga steg WRT med hjälp av en initramfs på det sätt du antyder - det är inte det primära syftet med sådana, och bara att använda en med kärnan kommer inte att uppnå en bestående användarplats i RAM. Att hänvisa till det som om det här var det primära syftet kommer bara att förvirra andra människor att tro att det är sant (det verkliga primära syftet, och det enda som faktiskt kommer att serveras om du inte tar ytterligare steg, föreslås av prefixet "init") .
För det andra är fördelarna med att göra det lite falska eftersom moderna operativsystem, inklusive Linux, använder allt gratis RAM-minne för en [sidcache] (https://en.wikipedia.org/wiki/Page_cache). När den startar och de viktigaste systembitarna har använts kommer de att finnas i den cachen och nås inte upprepade gånger från kortet ändå. Detta är mer flexibelt och dynamiskt än att ladda en statisk klump. Naturligtvis, om du inte lämnar tillräckligt med ledigt RAM-minne minskas fördelarna, men om du i första hand behöver så mycket, kommer inte heller en komplett root-ramfs att vara möjlig.
Jag måste vara oense med det - det KAN användas och används ofta i inbäddade system för just det ändamålet - som de slutliga rootfs som används medan Linux körs. Och detta är exakt det syfte som den ursprungliga frågan antydde - att köra 24/7 pålitligt för "" grundläggande automatisering och statistisk generering.
Det är mest användbart i inbäddade system som inte har något lagringsutrymme utöver RAM och (EEP) ROM, eller något annat skrivskyddat scenario med ett syfte. På pi, såvida du inte har någon anledning bortom att bara springa 24/7, är det en meningslös knytning av lemmar bakom ryggen. En möjlighet som är värt att påpeka, men också värt att påpeka varför det inte är ett bra förslag för OP: s scenario. Och du leder människor längs en trädgårdsstig genom att inte förklara vad initramfs egentligen handlar om, för återigen, bara att skapa en och aktivera den * gör inte * det du antyder att den gör.
... Det verkliga svaret på den här frågan är * "Ja, det är lämpligt för dygnet runt användning med vilken OS-distro du vill använda". * Det finns inget behov av att hoppa genom ytterligare ringar etc.
Om det var det verkliga svaret på den här frågan tror jag inte att det skulle ha varit så mycket diskussion här. I synnerhet nämndes SD-kortfel i ett antal svar, både som varningar och anekdotiskt. Mitt svar var helt enkelt som svar på den ursprungliga frågan och de bekymmerna, och jag tror att den är korrekt, giltig och förhoppningsvis användbar för originalaffischen, om inte någon annan. Även om det är troligt att det inte är så användbart för originalaffischen, som det är från 2012. :-)
Jag erkänner att en sällskapsdjur bryter SD-kortets paranoia - jag tror att det finns människor med exceptionella problem som inte orsakas av SD-kortens natur (som mest verkar vara nöjda med att skylla). Men människor som inte har problem med vad som rationellt kan förväntas ([t.ex.] (http://raspberrypi.stackexchange.com/a/5266/5538)) är naturligtvis mindre benägna att publicera online, "Åh, så mitt SD-kort är bra igen idag efter 673 dagars kontinuerlig användning i genomsnitt 100 MB / dag i skrivningar ". Det finns dock inte mycket verkligt bevis för fallet mot detta, och jag är säker på att många andra användningsområden skulle instämma.
Det här är bra diskussion, godkänner OP. ;)
peterretief
2012-11-13 13:38:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har ett SD-kortbaserat Beagle-kort som har körts i över ett år. Det kräver enstaka omstart och har kopior av SD-kortet i händelse av misslyckande (behövs inte ännu) Programmet är skrivskyddat som kan har hjälpt dess livslängd

raphael
2017-01-20 10:06:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Redundans är billig

Jag tyckte inte att detta nämndes någon annanstans, men som med allt du förväntar dig att köra 24/7, kritiskt eller inte, borde du ha säkerhetskopior. Prisvärdheten för Pi skulle göra det möjligt för dig att ha en reservvakt eller en nätverksslav som får regelbundna säkerhetskopior.

amrit kumbhakar
2018-07-02 17:44:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hur kör ni alla Raspberry Pi kontinuerligt för 24x7 ?. När jag gjorde det stod jag inför flera problem som när jag kör python-applikationsskript, det hängs och måste startas om. Applikationsdetaljer-Ett python-skript som körs för att samla energimätaren via Modbus och skickas till AWS-molnet.

linhartr22
2015-11-11 05:16:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Inte precis utan huvud men ett antal av oss kör Raspberry Pi som mediaservrar i flera månader utan att stänga av. Alla problem jag upplevde berodde på strömavbrott och de flesta återhämtar sig från bra.

User98764431
2017-10-12 22:32:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har en pi som spelar in tändljud från industriell utrustning som vi inte kan övervaka på annat sätt.

Den har körts i fyra månader utan stopp och jag har inte haft några problem med den.

Om ditt problem är en omstart för strömavbrott eller något annat, skriv ett skript i startladdaren för att automatiskt börja spela upp videon. På det sättet, om det finns ett avbrott i strömmen, kommer pi automatiskt att spela upp videon så snart den startar.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...