Fråga:
Är det möjligt att ställa in en Raspberry Pi som en trådlös router?
ramblinjan
2012-06-14 00:33:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Är det möjligt att ställa in enheten som en trådlös router när du använder Ethernet och en trådlös adapter? I så fall, vilken programvara (och / eller ytterligare hårdvara) behövs?

Du behöver först lite 'trådlös' hårdvara, eftersom Pi inte kommer med Wifi. Men jag är inte säker på att USB-donglar kan fungera som åtkomstpunkter ... Om jag stämmer måste du faktiskt skaffa dig någon Wifi-router. Och då ser jag inte riktigt varför du vill använda Pi som router, istället för den dedikerade hårdvaran ...
Jag förstår inte poängen med denna TBH. RPi + en WiFi-dongel blir inte mycket billigare än en mycket överlägsen vanlig router ...
"Billigare" är inte poängen. Ja, en dd-wrt-kompatibel router kan erbjuda enklare funktioner för billigare än detta, men det är inte en del av Raspberry Pi för att utforska nya var att göra saker med datorer eftersom det plötsligt är möjligt att sätta en fullfjädrad dator på alla sorters platser?
Teoretiskt möjligt skulle behöva en wifi-dongel som stöder "hanterat" -läge. Inte säker på i praktiken hur det skulle klara sig eftersom routing-paket är ganska mycket intensivt. Jag skulle se till att RAM är delat till förmån för cpu och överklocka för turbo. Jag skulle vara intresserad av att se föreställningen om du får det att fungera.
Jag tror inte att du behöver mycket CPU för att dirigera paket. Raspberry Pi har bättre hårdvara när det gäller rå beräkning och RAM än de flesta routrar (vanligtvis kör routrar på 300-500MHz, med 16-128MB RAM)
Som en kommentar har jag sett bästa framgångar med ralinkchips, hostapd och udhcpd vad gäller USB-donglar.
Varför inte installera versionen av OpenWRT för rpi?
Sju svar:
Alex Chamberlain
2012-06-14 00:43:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

I princip ja. Du kan följa vilken handledning som helst för att ställa in en Linux-dator som en router.

Användbara självstudier

Jag kommer att förbättra detta svar när jag får en RPi.
Tack för informationen, men jag misstänker att "ja" inte egentligen är vad författaren gick efter här. Att tillhandahålla en länk för att skicka användaren någon annanstans är något kontraproduktivt för denna webbplats. Det är verkligen tidigt i denna webbplats utveckling. Länkar ensamma kan ge en kortvarig lösning till den ena författaren, men det gör lite för att få människor * till * den här webbplatsen. Sådana svar gör det också att mycket mindre troligt att andra användare kommer att tillhandahålla ett * ordentligt * svar själva.
Frågan är också för en trådlös router. Vilket jag är ganska säker på är inte möjligt eftersom RPi inte kan sända trådlöst.
@Jivings:-källa? Bör bero på USB-adaptern.
@RobertCartaino Jag hoppas kunna förbättra svaret, men har inte tillgång till en RPi just nu. Istället hoppas jag att det här svaret ger folk tips om att försöka själva.
@Jivings det finns 6 wifi-lägen. De två mest kända är "master" dvs läget trådlösa routrar använder och "hanteras" de lägenheterna använder. För att ändra ditt trådlösa gränssnittsläge kör du 'iwconfig mode master' men det trådlösa gränssnittet måste stödja det läget. "Monitor" -läge används för paket sniffing men det är en annan historia, moral är att veta vilka lägen du trådlösa gränssnitt (dongle, kort etc) stöder.
Så du fick fortfarande inte en RPi 4 år senare? ("Jag kommer att förbättra det här svaret när jag får en RPi.")
Tomas
2012-07-31 01:10:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag visar steg för Arch Linux eftersom det är den distro jag känner till, men instruktioner för Raspbian borde inte vara väldigt annorlunda.

Observera att inte alla wlan0-gränssnitt stöder AP-läge.

Installationen skulle vara

  (eth0) < --- RPI --- > (wlan0)  

där RPI är routern (och AP) som tillhandahåller trådlöst internet från Ethernet.

Installera programvara och drivrutiner som behövs.

  pacman -S wireless_tools wpa_supplicant hostapd  kod> 

Skapa routern.

Skapa AP

Redigera /etc/hostapd/hostapd.conf (självförklarad). Starta det med rc.d start hostapd och lägg till det i arrayen Daemons om du vill att det ska börja när du startar RPI.

Det trådlösa routern ska fungera nu.

fqsxr
2012-08-26 11:32:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Från min erfarenhet av att försöka få min Raspberry Pi att arbeta med en RTL8188CU-baserad liten wifi-dongel finns det fler problem än du trodde.

Den största skillnaden här är: Strömförsörjningen av Pi: s inbyggda usb räcker inte, eftersom varje usb begränsar till 140 mA på pi. Även om detta räcker för att använda pi som en "klient" som ansluter till riktiga wifi-routrar, räcker det vanligtvis inte att fungera som en. Även om man förmodligen kunde sätta dongeln i huvudläge, kan den vara väldigt instabil. En möjlig lösning är att kringgå polysäkringarna. Men jag har inte provat det.

Även om strömförsörjningen är tillräcklig är linux-drivrutinen för wifi-dongeln nästa problem. Drivrutinen i den "officiella Linux-kärnan" kan inte placera min dongel som klient. Jag var tvungen att ladda ner en drivrutin från Realtek-webbplatsen (skriptet här är till stor hjälp). Då behövs ett program som heter hostapd för att göra det till en fungerande AP. Någon misslyckades med det. Jag lyckades inte heller, inte ens på ett skrivbord med senaste arch linux.

Till slut gav jag bara upp. Jag föreslår att köpa en riktig trådlös router är vägen att gå. Pi är bara inte utformat för denna typ av uppgift.

Förbi polyfuses fungerar, men du måste se till att du använder ett 1ohm motstånd för att göra förbikopplingen för att säkerställa att det finns en liten mängd motstånd för att förhindra att Pi kraschar.
Att använda ett rtl8188-chip kan ha misslyckats ändå, eftersom drivrutinerna inte har nl80211.
Lawrence
2012-08-26 18:09:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Enkelt med RALink RT5370, som fungerar rakt i Pi även med polyfuses.
Jag fick hostapd installerad, ställde in en statisk IP-adress på mitt wifi-gränssnitt och konfigurerade sedan hostapd med ssid och psk.
Sedan använde jag dnsmasq för att dela ut IP-adresser och det fungerade bra för mig.

Fullständiga instruktioner här på min blogg - http://sirlagz.net/?p=589

Det här är en död länk!
@SeanBone Länken är inte död för mig
Jag menar inte egentligen död, men det här är allt jag får: `Varning: fopen (/home/sirlagzn/public_html/wp-content/GeoIP/GeoIP.dat) [function.fopen]: misslyckades med att öppna ström: Ingen sådan fil eller katalog i /home/sirlagzn/public_html/wp-content/plugins/statpress-visitors/GeoIP/geoip.inc on line 399 Kan inte öppna / home / sirlagzn / public_html / wp-content / GeoIP / GeoIP.dat`
@fluteflute så det är effektivt dött ...
Tänk på att det ger mig samma fel om jag helt enkelt går till [sirlagz.net] (http://sirlagz.net)
@SeanBone Jag får inga fel / varningar
@fluteflute Ok, testad även i andra webbläsare, felet uppträder bara på Opera 12.00 (Win32) i Windows 7;) Ledsen för röra!
Tyvärr, några felaktiga plugins på min blogg som jag har försökt fixa ...
@Lawrence Det går bra att länka till din egen blogg, se bara till att du svarar gör läsarna medvetna om att det är en resurs du skapade. Det här svaret skulle dock vara bättre om du migrerade en del av informationen hit, snarare än att tillhandahålla en länk. Tack.
Ledsen Jivings, jag har uppdaterat det ursprungliga svaret nu :)
Ceottaki
2013-03-04 20:16:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, det är definitivt möjligt och det finns SD-bilder redo för det: http://www.pi-point.co.uk/

Frepa
2013-03-05 03:04:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Förutom de bra poängen i de andra svaren: få en WiFi-enhet med bra Linux-stöd. Du vill ha en som fungerar i åtkomstpunkt eller hanterat läge. Många enheter fungerar inte i det här läget i Linux, även om de fungerar bra som klient. Hur väl en enhet fungerar beror på enhetsdrivrutinens tillstånd. Innan du köper något, kontrollera tillståndet för de olika drivrutinerna på linuxwireless.org. Välj en drivrutin med bra stöd (åtminstone AP-läge) och hitta sedan en enhet som innehåller det chipet.

Jag fick en TL-WN722N USB-enhet som stöds av ath9k_htc -drivrutinen. Detta fungerar mycket bra med hostapd- och WPA2-kryptering. Jag skrev ett blogginlägg på min wlan-routerinstallation här. När det gäller CPU-kraven som nämns i kommentarerna till frågan: Jag har inte haft problem med hög CPU-belastning. Med iperf mätte jag 22 Mbit / s genomströmning över WLAN från en bärbar dator till Pi, när anslutningshastigheten rapporterades som 54 Mbit / s. Jag vet inte riktigt hur mycket man kan förvänta sig, eller var flaskhalsen är i min installation.

YetAnotherRandomUser
2016-04-04 09:16:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, det är möjligt, och det finns nu projekt som har gjort den här typen av saker för dig, så allt du behöver göra är att ladda en distro (precis som Raspbian). Det finns också många andra nätverksrelaterade projekt du kanske vill överväga.

Det är också möjligt att ställa in Pi för att fungera som en mer avancerad router för att göra snygga saker som att dirigera din trafik genom en VPN och / eller Tor. Adafruit skrev en guide till dagen och kallade deras projekt 'Onion Pi'. Lifehacker ger en detaljerad beskrivning av hur du gör Pi till en VPN-proxy.

Tyvärr kommer pfSense inte att överföras till Pi, åtminstone hur jag interpolerar deras anslagstavlor. det är dock meningsfullt eftersom nätverket på Pi är baserat på USB.

Det finns också andra SBC-projekt som tar olika tillvägagångssätt (Beaglebone) och reseroutrar som gör liknande saker (Invisibox, Anonabox, PORTAL, etc.).

Nu när Pi 3 är ute kan jag föreställa mig att vi kommer att se några intressanta utvecklingar inom detta område. Som det visar sig kan du förbättra hastigheten på din Pi med en USB Gigabit-adapter.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...